نجم ثاقب


 
  تجارت در دل شب! ...

? وسط شب که مصطفی برای #نماز_شب بیدار می‌شد، غاده طاقت نمی‌آورد. می‌گفت: «بس است دیگر. استراحت کن. خسته شدی.» و مصطفی جواب می‌داد: «تاجر اگر از سرمایه‌اش خرج کند، بالاخره ورشکست می‌شود. باید سود دربیاورد که زندگی‌اش بگذرد. ما اگر قرار باشد نماز شب نخوانیم، ورشکست می‌شویم.»

منبع :     کتاب « #چمران_به_روایت_همسر_شهید»
 #نیمه_پنهان_ماه

موضوعات: مناسبت ها, شهدا
[دوشنبه 1399-04-16] [ 07:03:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  هفته دفاع مقدس گرامی باد ...

موضوعات: مناسبت ها
[سه شنبه 1398-07-02] [ 06:46:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  تاسیس شرکت اسلامیه توسط جمعی از علما جهت حمایت از تولیدداخلی ...

یکی دیگر از ابعاد مبازه علما با نفوذ اقتصادی و استعماری بیگانگان، تاسیس شرکت اسلامیه برای تولید کالاهای داخلی به منظور بی نیازی از مصرف کالاهای خارجی بود. 
شرکت اسلامیه یکی از نخستین کارخانه هایی بودکه در دوران قاجار با هدف تأمین منسوجات مورد نیاز مردم ایران با تلاش و حمایت اغلب بازرگانان و علمای اصفهان، کاشان و شیراز به ویژه آیت الله آقانجفی و آقا نورالله نجفی اصفهانی در فروردین ۱۲۷۸ شمسی تأسیس شد. 
شرکت اسلامیه به سرعت با استقبال گسترده مردم در خرید سهام و همچنبن محصولات خود مواجه شد و به تدریج شعبه هایی در بسیاری شهرها و خارج از ایران ایجاد کرد. این شرکت اولین تلاش در صنعت مدرن در ایران خصوصا در زمینه نساجی بود ولی به فعالیت صرافی نیز اشتغال داشت و یکی از زمینه های تاسیس بانک و بانکداری و سهام در ایران به شمار می رود. 
علما که خود در راه اندازی و تدوین اساسنامه آن حضور داشتند در ادامه به تلاش جدی برای تحریم کالاهای ساخت خارج و استفاده از کالاهای ایرانی پرداختند. 
سید جمال الدین واعظ اصفهانی از خطبای دوره مشروطه، کتابی به نام «لباس التقوی» در دفاع از راه اندازی این شرکت نوشت و علمای بزرگ بر آن مهر تایید زدند.

.آخوند خراسانی (ره)  همراه با گروهی دیگر از مراجع تقلید فتواهایی در تحریم کالاهای خارجی و حمایت از کالاهای داخلی و به منظور رفع نیاز کشور به بیگانگان و در تأیید «شرکت اسلامیه»، علاوه بر خرید منسوجات آن،  صادر نمود .

ایشان  در نامه ای به مظفرالدین شاه، او را به حمایت از این شرکت تشویق نمود. 

 

موضوعات: حمایت ازکالای ایرانی
[دوشنبه 1397-05-15] [ 01:43:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  عملکرد علمای قدیم درزمینه حمایت از کالای ایرانی ...

درباره آیت الله مرعشی نجفی نقل است : ایشان قصد تهیه قبایی داشتند  خیاط به آیت الله گفت: آقا دکمه از خارج می آید و برای قبا ناچاریم از آن استفاده کنیم. ایشان اجازه ندادند و مدتی در این فکر بودند که برای این مشکل چه کار کنند.

روزی شخصی گفت: بعضی خانم ها در خانه از این قیطانی هایی که به لب عبا می دوزند چیزی شبیه دکمه درست می کنند، لذا لباس های ایشان دیگر هیچ وقت دکمه نداشت و همیشه از همان قیطان های تولید داخل استفاده می کردند.

ایشان می فرمودند: من از روز اولی که خودم را شناختم و روی پای خودم ایستادم از البسه خارجی استفاده نکرده ام. این یک راه مبارزه با استعمار و استعمارگران است.

پوشش ایرانی شهید مدرس

امام خمینی درباره شهید مدرس می فرمودند: «در آن وقت لباس کرباس ایشان زبانزد بود؛ایشان  کرباسی که باید از خود ایران باشد را می پوشید . »

پس از قرارداد سنگین 1907 که ایران را به دو منطقه تحت نفوذ روسیه و انگلیس تقسیم می کرد آیت الله آقانجفی اصفهانی در اصفهان مردم را از خطرات این قرارداد ذلت بار آگاه کرد. همچنین ایشان به همراه سیزده تن از علمای تراز اول اصفهان تعهدنامه ای در حمایت از تولیدملی امضاء کردند که باتوجه به زمان خود بسیار پیشرفته است..

 

 1- شرعیه از شنبه به بعد روی کاغذ ایرانی نوشته شود. اگر بر کاغذهای دیگر نویسند مهر ننموده و اعتراف نمی نویسیم. اگر قباله و حکمی هم که روی کاغذ دیگر نوشته شده بیاورند و تاریخ آن بعد از این قرارداد باشد امضا نمی نماییم. کاغذ غیرایرانی حرام نیست و کسی را مانع نمی شویم، ولی مابه این روش متعهدیم.

 

2- لباس مردانه جدید از این تاریخ به بعد دوخته و پوشیده می شود، لباس غیرایرانی نپوشیم لباس های غیرایرانی را احتیاط نمی کنیم و حرام نمی دانیم ، اما ما به ان  ملتزم شده ایم حتی المقدور بعد از این تاریخ لباس خود را از لباس های  ایرانی تهیه نماییم.


او به مردم سفارش کرد: کالاهای انگلیسی را نخرند و به جای آن از تولیدهای داخلی استفاده کنند. راهی که با موفقیت در زمان میرزای شیرازی (ره) در مبارزه با کمپانی رژی و تحریم تنباکو تجربه شده بود. 
آقا نجفی روزی در مسجد شرح مفصلی از فوائد ترک لباس های اروپایی بیان نمود و می گفت: او و سایر علما از این به بعد به ترک منسوجات فرنگی خواهند کوشید. 

بیانیه جمعی از علمای اصفهان  در یک قرن پیش:  بر کسی که کفنش از پارچه ایرانی نباشد، نماز نمی‌خوانیم

موضوعات: حمایت ازکالای ایرانی
 [ 01:40:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نظر مراجع و علما بر لزوم استفاده از کالای ایرانی ...

آیت الله مکارم شیرازی :

رونق تولید داخلی از ارکان اقتصاد مقاومتی است که با وجود آن بسیاری از مشکل های داخلی حل می شود و حتی تحریم های دشمنان هم کارساز نیست. 
این مرجع تقلید با بیان این که سه گروه مشخص در جریان حمایت از تولید ملی نقش اساسی دارند،می فرمایند :  یکی از این گروه ها دولت است که باید جلوی قاچاق را بگیرد و اجازه ندهد چه از طریق قاچاق و چه رسمی صنایع  خارجی که مشابه آن در کشور وجود دارد، بازار ایران را پر کند، در این صورت تولید داخلی رونق خوبی پیدا می کند و ایران ملتی می شود که می تواند در برابر تهدیدهای اقتصادی ایستادگی کند. 
وظیفه مهم فروشندگان در حمایت از تولید داخلی:

فروشندگان ما در بازار نباید به دنبال مصنوعات خارجی بروند، وقتی بازار از مصنوعات خارجی پر شد تولیدکنندگان داخلی دیگر چه چیزی تولید کنند و در صورت نبود بازار فروش، کارگران بسیاری بیکار می شوند. 

مردم سومین گروهی هستند که نقش بسیار مهمی در حمایت از تولید داخلی دارند، وقتی مردم به دنبال جنس های خارجی می روند و آن را می خرند، فروشنده هم همان جنس خارجی را می آورد و در این جا تولید داخلی زیان فراوانی می کند. 

آیت الله عبدالله جوادی آملی:  
 مسئولان وظیفه دارند فرهنگ کار را در جامعه گسترش دهند، در جامعه ای که این همه امکانات دارد و استان های شمالی آن می تواند در کشاورزی و دامداری سرآمد باشد شایسته نیست محصولات لبنی و حتی علوفه دام از سایر کشورها وارد شود. 
اگر مردم از کالای داخلی استفاده نکنند، کارگران ایرانی بیکار می شوند و نمی توانند نیازهای مادی خود را برطرف سازند و این وضعیت به صلاح نظام اسلامی نیست. 

موضوعات: حمایت ازکالای ایرانی
 [ 01:36:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت